Eddigi tapasztalatok

2010. augusztus 23.


A fűszernövényekkel való foglalkozást valójában tavaly kezdtem. Illetve, tavaly még csak egy félét, görög bazsalikomot ültettem a balkonra. Finom volt, sok termett, csak sajnos hagytam felmagzani. Vagyis nem tudtam, hogy ha azt szeretném, hogy tovább teremjen, virágzás előtt meg kell vágni, különben a bazsalikom el fog száradni, és csókolom. Megtörtént, de sajnos még azt sem tudtam, hogyha a magokat begyűjtöm, idén már nem kell újat vennem :) Szóval azon kívül, hogy elszórtam egy zacskó magot a földbe, nem tudtam semmit. Persze, mindemellett rendületlenül vásároltam a kis, 200 forintos cserepes fűszernövényeket, melyeket mindig kidobtam, miután lelegeltem a leveleiket (micsoda barbárság). Tehát igényem már akkor is volt a friss fűszernövényekre, csak rosszul álltam hozzá.
Idén új helyre költöztünk, szép nagy erkély állt a rendelkezésemre, gondoltam, majd most mindent jól fogok csinálni. Volt három balkonládánk, vettünk bele földet, majd beleszórtam a három ládába közel 8 féle növényt. Ennek az lett az eredménye, hogy a petrezselyem benőtt mindent, ami mellette nőtt, így pl. sikeresen elfojtotta a snidlinget és a rozmaringot. A bazsalikom nem hagyott cserben, de nem tudott megfelelően nőni a rengeteg palánta. A ruccolát sajnos hagytam felmagozni, de a magokat nem tettem el (sebaj, abból még úgyis nagyon sok van eltéve). A turbolyát megtámadta valami fekete rettenet, ami áttelepedett a majorannára is...Szóval egy kisebb mértékű katasztrófának lehettem szemtanúja. Ennek ellenére azért került az ételbe petrezselyem és bazsalikom is. Aztán ugye jött a nyaralás, és mivel tudtam, hogy nem lesz, aki locsolja szegényeket, már nem is bajlódtam az átültetéssel, gondoltam, ha visszajövök, kezdem előről. Így is lett, de most már leszűrtem a tapasztalataimat:
- az új vetés már sokkal szellősebbre sikerült: egy ládába maximum kétféle növény kerül, a petrezselyem (agilitásának köszönhetően) kiharcolt magának egy saját ládát
- a snidling cserépben jobban érzi magát, sűrűbben nő. Megkapta, amit akart
- rozmaringot inkább palántáról nevelek, ha megbokrosodik, majd dugványozással szaporítani fogom
- turbolyát most nem ültetek. Nem kell egyelőre a fekete rettenet (mondjuk, később sem)
A most újonnan szerzett, ültetett fűszernövényekről és chilikről később lesznek tapasztalataim. Viszont érdekes, hogy vettem egy kis cserépben kakukkfüvet, kifejezetten az volt a célom, hogy elfogyasztom, aztán megy a kukába, de valamiért olyan jól érzi magát, hogy elkezdett új hajtásokat hozni. Pedig még át sem ültettem. Nagyon kis hálás, úgyhogy most már nagy szeretettel ápolgatom, hátha megmarad.
A jövő évi tervek között szerepel még több féle chili mag elültetése:
- Numex Big Jim és Numex Twighlight
- Jalapeno Purple és Cayenne Purple
- Black Pearl
- Habanero Red és Habanero Yellow
- Chocolate Buth Jolokia, Cumari és Thai Chili (Lemúr Miki jóvoltából)
- Masquerade, Golden Cayenne, Rocoto Orange
- Jalapeno Early, Georgia Flame, Serrano Tampiqueno
- Halloween és Peruvian Purple
Paradicsomból amit biztosan vetek: 
- Tiny Tim és Black Cherry, illetve egyéb kisnövésű koktélparadicsomok
A fűszernövények hasonlóak lesznek az idei eresztéshez, bár ki tudja, még mivel fog bővülni a repertoár :)
Azonban, mivel ennek a rengeteg mindennek hely is kell, így megkértem páromat, hogy találjon ki nekem (és készítse is el) egy hatékony polcrendszert, ahová még több növényt tehetek. Ez valószínűleg már csak jövő tavasszal fog megtörténni. Ezen kívül a meglévő három balkonláda mellé még be tudok szuszakolni úgy 3-4-et...Addig is, az idei növények többségét a konyhában, illetve ablakpárkányokon szándékszom átteleltetni. Remélem, sikerül :)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése