Izgalmas események a balkonon :)

2010. augusztus 23.


Nem is tudom, hol kezdjem, annyi minden történt a kis növényeimmel az elmúlt pár napban. Mármint szerintem. Na, akkor kezdem a legelején, vagyis vegyük sorra először a chiliket: (a fotók minőségéért elnézést kérek- magamtól is-, de tönkrement a fényképezőgépünk, így kényszerűségből mobil telefont használok erre a célra)
Mint azt írtam kb. két hete, öt féle chili magot ültettem, mindegyik fajtából úgy 3-4 magot, kísérletképpen. Úgy gondoltam, ha nem sikerül, akkor legalább maradjon belőlük tavaszra is. A kezdeti sikerek, jelentem megvannak, de augusztusban ültetni ugye, nem nagy kunszt, hiszen szinte biztos, hogy a jó idő miatt a növények elkezdik életüket a cserepekben. Ezzel a mondhatni igen kései ültetéssel csak az a gond, hogy a növények természetes életciklusának ellentmond, vagyis, nem valószínű, hogy annyi és olyan termésem lesz- ha lesz egyáltalán-, mintha februárban vetettem volna (bár tegyük hozzá, hogy az igen szeszélyes nyár azoknak sem kedvezett, akik ezt tették). De, ha bejön, akkor az uborkaszezonban majd büszkén mutogathatom a paprikáimat :)
Nos, tehát az történt, hogy a Jalapeno Purple magokból kettő nagyon gyorsan kicsírázott, jelenleg ők a legnagyobbak. A Numex Twiligthból két kis növénykém van, míg a Black Pearl eddig egy szem kis paprikakezdeményezéssel örvendeztetett meg. A Cayenne Purple ma reggel bújt ki a földből, ő még a konyhában van, fóliával letakarva, adok még neki egy kis időt. A másik három fajta már napok óta az erkélyen napfürdőzik, éjszakára általában behozom őket, mivel a negyediken lakunk, így itt időnként este már hűvösebb van. A Numex Big Jimmel akadt egy kis gondom, illetve inkább szegény magoknak akadt velem egy kis gondjuk. Történt ugyanis, hogy őket is elvetettem egy ásványvizes palack levágott aljába, de arra elfelejtettem az elején lyukat készíteni. Amikor ez eszembe jutott, neki is láttam a műveletnek, ám egy rossz mozdulat következtében a föld egy része kirepült az üvegből. Ez még nem is lett volna baj, ha pl. a földön landol a dolog, de sajnos ezt pont a többi növény fölött kellett csinálnom, így valószínűleg a magoknak nyoma veszett. Hiába kerestem őket, egyet sikerült megtalálnom, azt vissza is tettem a helyére, még nem kelt ki. Biztos kicsit pipa, amiért kitoltam a többiekkel. Azért, hogy megbékítsem, ma még két Big Jim magot betettem mellé a földbe. Remélem, a diplomáciám működik :)
Aztán a héten hozzájutottam Habanero Yellow és Habanero Red paprikákhoz, persze azonnal kiszedtem belőlük a magokat, és párat el is szórtam belőlük fűszernövény földbe. Hihetetlen, de kedden ültettem őket, és már két napja kint vannak az erkélyen! Minden mag kikelt, és nem kellett hozzá, csupán 4 nap!
Íme, a Habanero Red és a Black Purple palánták:










Itt pedig a Jalapeno Purple, a Numex Twighlight és a Habanero Yellow paprikák növekednek:










A mai napon, mivel nem bírtam magammal, a kezdeti sikereken felbuzdulva elhantoltam pár, számomra ismeretlen eredetű chili magot, hátha felnőve sikerül azonosítani. Egy kedves Gazossal cseréltem a neten a magokat, azt mondta, hogy a növény teljesen lila színű, a termések is, éretten pedig pirosak. Na, majd meglátjuk, izgatottan várom :)
Most nézzük, hogyan alakult az élet a fűszeresben :)
A bazsalikomok nem hazudtolták meg magukat, nagyon kedvelem ezt a fűszernövényt, hihetetlen könnyen nevelhető, és nagyon gyorsan nő. Két hete vetettem rengeteg magot balkonládába, de sajnos túl sokat...Emiatt tegnap az öt legnagyobb bazsalikomot átültettem egy külön cserépbe (remélem, megmaradnak), illetve a balkonládában maradtak közül kipurgáltam legalább harminc picike növénykét (ismét elnézést kérek tőlük ezért), de sajnos muszáj volt ezt tennem, mert megfojtották volna egymást (képletesen). Még így is maradt belőlük rengeteg. A tervem az, hogy a külön ültetett öt bazsalikomot télen behozom, és megpróbálom átteleltetni, vagy legalább rávenni, hogy kicsit adjon még nekem a tél közepén is friss leveleket az ételeinkbe. A balkonládában éldegélőket pedig hagyom majd felmagzani, és a magokat jövőre újra elvetem (a leveleket pedig lefagyasztom).





















De persze a bazsalikom-láz itt még nem ért véget :) Mivel időközben hozzájutottam piros lombú bazsalikomhoz és citrom illatú bazsalikomhoz is, így ezekből is muszáj volt ültetnem. A héten kapott iráni bazsalikomból pedig ma vetettem el pár magot.
Íme, a piros lombú bazsalikom (kb. egy hét alatt lett ekkora):
Itt még mindig nincs vége a történetnek, az ültetési láz elkapott, így vetettem még zsályát, és snidlinget is, ezek is növekednek. Azt tudni kell, hogy a zsálya kissé lassan indul meg, de a snidling már nagyon szépen fejlődik.








A petrezselymek is nagyon jól állnak egyébként, ebből egy egész ládányit vetettem. Kicsit felhúztam magam azon, hogy a boltban olyan szottyadt petrezselyem csokrokat árulnak, úgyhogy kézbe vettem a dolgokat. Amúgy is szeretek petrezselyemmel főzni. Meg úgy általában fűszernövényekkel. Az elején nagyon nem akartak kikelni, akkor kicsit megijedtem, mert valahol olvastam, hogy petruskát nem vetünk ugyanabba a földbe, amibe előzőleg már volt ültetve, mert nem kel ki. Nos, nekem kikelt. Éljen! Így néznek ki, csodaszépek:
És akkor még nem beszéltem a többi növényről, amit kivételesen nem magról nevelek :) Vettem citromfű, menta, rozmaring, kakukkfű, oregano, tárkony, koriander palántákat, mert ezekből már nem kaptam magot, illetve nagyon szép nagy palántákhoz jutottam, így már csak át kellett ültetnem őket. Nagyon meghálálták, szépen nőnek, új hajtásokat hoznak. Most az a cél, hogy bokrosabbá tegyem őket, így tegnap kicsit megnyirbáltam mindegyiket. A héten volt egy kis sokk, mikor megláttam, hogy a menta és a citromfű levelein fehér foltok vannak, illetve kis fekete bogarak, és ezek terjedtek át a többi növényre is. A beteg leveleket levágtam, most úgy tűnik, elült a vész. Meglátjuk. A rozmaringra külön büszke vagyok, ugyanis még márciusban ültettem magról, akkor sajnos nagyon lassan nőttek, és az egyhetes nyaralás alatt el is pusztultak (amúgy is kb. 10 magról csak 2 maradt meg!). Úgyhogy, most örülök, mert egy szép példány került a birtokomba:
Annak érdekében, hogy a paprikákat meg tudjam különböztetni, készítettem kis színes kartonokból "névtáblákat" is, végül úgy belejöttem, hogy minden növény kapott egy kis táblát. Jó megoldásnak bizonyul, főként, hogy ha minden igaz, jövőre már közel 20 féle chili magom lesz :) És vagy háromféle paradicsom ültetését is tervezem. De erről majd egy másik postban.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése